Tuesday, July 12, 2011

Bersih 2.0 | Pandangan Dua Sudut

ASSALAMUALAIKUM !

Hello peeps ! Long time no see :) Semoga semuanya dalam keadaan sihat . Sakit ? Makan ubat sana :)
Entry kali ni adalah due on request yang melambak suruh explain plus story morry about Bersih 2.0 9 Julai hari tu .


Terima kasih wahai pembaca especially to Boan Ezequiel kerana bagi I homework dan menyebabkan I buat research merata tentang topik ni . Topik yang hangat untuk dikupas . Oleh kerana ini adalah isu politik , I takkan sentuh secara mendalam terhadap sebelah pihak . So I akan bagi pandangan I berdasarkan fakta kedua-dua pihak . Which mean from pembangkang view and also government view :) 

First of all , kita berjinak-jinak dulu dengan BERSIH ni . Apa kata encik Wiki tentang BERSIH . Ia merupakan sebuah Gabungan Pilhanraya yang Bersih dan Adil yang tidak melibatkan mana-mana parti . Maksudnya , ia adalah satu kumpulan bebas yang tidak diwakili oleh UMNO , PAS , KEADILAN , MCA dan sebagainya .  

“Only when elections are clean and fair, can citizens be real masters of their own destiny and expect holders of public office to act accountably and effectively.”
BERSIH started out as the Joint Action Committee for Electoral Reform, which was formed in July 2005, and the coalition’s objective was to push for a thorough reform of the electoral process in Malaysia.

Sumber - bersih.org 



Apa pula BERSIH 2.0 ? BERSIH 2.0 merupakan sebuah perhimpunan yang dirancang oleh pertubuhan BERSIH . Perhimpunan seperti ini pernah "dianjurkan" pada tahun 2007 (klik sini untuk cerita lanjut)  tetapi gelombangnya tidaklah sehebat tahun ini . Walaupun begitu , masih ramai lagi yang belum mengetahui tujuan dan motif sebenar perhimpunan ini diadakan . Yang mereka tahu hanyalah BERSIH dan cerita perhimpunan haram . 

Pandangan Sudut Pro Pembangkang 

Pihak pembangkang berasa tidak puas hati apabila BERSIH di"mark" sebagai pertubuhan yang haram . Tetapi mengapakah ianya dikatakan haram ? 

"Perkataan Bersih menjadi kontoversi dan perkataan itu haram dicetak pada baju atau dibuat poster bila 10 Oktober 2007 yang lalu telah berlakunya perhimpunan aman yang mencecah angka ratusan ribu rakyat yang berkumpul dan berarak secara aman untuk menghantar Memorandum kepada DYMM AGONG untuk menuntut 8 perkara utama . Mereka berhimpun demi menuntut pilihanraya yang bersih lagi adil. Perhimpunan bersih 2007 itu telah menyebabkan UMNO hilang 5 buah negeri oleh pembangkang walaupun tuntutan rakyat supaya dakwat kekal digunakan kepada pengundi telah dibatalkan penggunaanya disaat-saat akhir. Namun, dengan pilihanraya yang bersih dan telus, pembangkan berjaya mendapatkan 5 negeri untuk ditadbirkan oleh Pakatan rakyat."

Sumber - BlogPeribadi


Oleh kerana itu , BERSIH dengan rasmi telah menjadi satu pertubuhan HARAM . Walaupun sedemikian , BERSIH tetap bangkit untuk memperjuangkan hak mereka sebagai rakyat Malaysia . Mendapatkan apa yang mereka patut dapat , merasa apa yang patut mereka rasa . Dengan itu wujudlah perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011 yang lalu .Mereka ingin mendapatkan keadilan , keamanan dan kesejahteraan . Mereka masih lagi memegang prinsip yang sama tetapi kali ini , matlamat utama mereka adalah ingin menuntut :
  1. Membersihkan senarai undi
  2. Mereformasikan undi pos
  3. Menggunakan dakwat kekal (permanent ink)
  4. Akses media bebas dan adil
  5. Masa berkempen minima 21 hari
  6. Mengukuhkan institusi awam
  7. Menghentikan rasuah
  8. Menghentikan politik kotor 
Bagi mereka , setiap warganegara Malaysia berhak untuk bersuara dan juga mengeluarkan pendapat disamping berhak berhimpun secara aman . Hal ini telah tertakluk dibawah Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan . Malahan mereka juga tidak berpuas hati apabila ada yang menjamin bahawa perhimpunan aman tersebut akan bertukar kepada satu kekecohan dan huru-hara (tidak aman la senang cerita) . 

Baju Rasmi BERSIH yang berwarna kuning

Apabila polis turut menghalang perhimpunan BERSIH 2.0 , mereka semakin tertanya-tanya adakah polis milik rakyat atau milik kerajaan semata-mata ? Mengapa keamanan rakyat diragut ? Apabila ada satu konsert artis antarabangsa diadakan di Malaysia , pihak polis menjaga keamanan dengan sangat tertib dan sopan . Tetapi mana perginya segala kesopanan tersebut terhadap rakyat sendiri apabila ada yang memperjuangkan hak mereka ? 


Antara isu penting bagi setiap matlamat boleh dibaca di SINI 

Pandangan Sudut Pro Kerajaan 

Perhimpunan ini merupakan sebuah perhimpunan HARAM yang menimbulkan kekecohan dan merugikan banyak pihak . Antara kesan perhimpunan tersebut :
  1. Kerosakan kecil harta benda sebanyak RM100 Juta
  2. Peniaga mengalami kerugian anggaran RM 30 Juta
  3. Persatuan Teksi kehilangan pelanggan selama satu hari suntuk
  4. Pihak polis terpaksa membelanjakan RM 40 Ribu untuk kemudahan tahanan
  5. Sampah sarap yang ditinggalkan merata tidak dibuang ke dalam tong sampah
  6. Industri pelancongan terjejas
  7. Mencemarkan nama baik Malaysia
Pelancong yang tidak tahu apa-apa masih tertanya-tanya

Kekecohan yang timbul memaksa anggota polis menggunakan kekerasan

Mahu tahu lebih lanjut klik SINI

Malahan ada juga yang bersuara bahawa perhimpunan tersebut hanyalah satu propaganda untuk mengaburkan mata rakyat agar mereka mempercayai bahawa politik yang kerajaan bawa adalah kotor . Bukan itu saja , ada juga yang mendakwa diupah sekiranya hadir ke perhimpunan haram itu . 


"Pergi secara aman , berhimpun secara aman , dan bersurai secara aman"

"Saya difahamkan BERSIH mahu berunding dengan kerajaan untuk berhimpun disebuah stadium , kita bersedia berjumpa dengan mereka"

"Ini semua berlaku kerana perasaan nafsu Anwar ingin menjadi Perdana Menteri"

Petikan dialog - Perdana Menteri , Dato' Seri Najib Tun Razak

Adakah dengan demonstrasi jalanan ini membuktikan bahawa BERSIH telah berjaya dan mencapai objektif mereka ? Kesan yang dilihat menunjukkan lebih banyak negatif berbanding positif . Wajarkah perhimpunan seperti ini dihalalkan ?



SEDIKIT PENDAPAT SECARA KESELURUHAN

Daripada apa yang I dapat tengok dan baca pasal isu ni , tak semua mengenai pembangkang itu betul dan tak semua tindakan kerajaan itu benar . In facts , I rasa memang kita ni ada hak untuk menyuarakan pendapat . Tetapi kenalah betul dengan caranya . Dan pihak yang terbabit tidak perlulah menggunakan kekerasan terhadap mereka yang tidak menunjukkan kekerasan . Perhimpunan tu perlu ke ? Maybe yes and maybe no . Masa ramai sibuk vote pasal agree or not agree perhimpunan diadakan , I vote for agree . Sebab tuntutan BERSIH tu sangat la masuk akal . 


Hey guys ! Wake up ! Diorang buat semua ni untuk siapa ? Rakyat la ! That's mean for us . So logically thinking , memang patutlah bersetuju . Siapa yang tak nak benda yang adil macam tu kan . Apa yang mereka buat ni umpama wake up call untuk kita , generasi baru . Dalam tuntutan tu tak ada pun sebut "sokong pembangkang , tumbangkan kerajaan" or whatever yang relate dengan ayat tu la . Jadi , wajarkah ianya diharamkan ?

Mungkin hal ni terjadi sebab pihak pembangkang tidak mempunyai medium yang kukuh untuk menyampaikan suara mereka . Contohnya , siaran televisyen kat Malaysia ni mostly memang kaki bedek kerajaan . Superrr duperrr 100% pro government la . Bila hal pembangkang pula , tak sampai 2 minit ia ditayangkan . Mesej yang nak disampaikan pun akan jadi berbeza . WTH is that ? Tiada unsur adil dan saksama di situ .



I bukan la nak kata pembangkang bagus or kerajaan jahat , tak kisah la apa yang all of them nak sampaikan . But please be fair and square . Nama pun demokrasi berparlimen kan . So jangan la asyik nak melebihkan sebelah pihak sahaja . Rakyat sendiri tahu mana yang betul dan mana yang salah . Pandai la mereka nak menentukannya . Mungkin ini yang menyebabkan kerajaan takut . Yalah , semua rakyat dah tahu fikir betul salah baik buruk . Kot-kot la ada yang salah kat kerajaan kan , kena condemn la nanti . Whatever la , I tak campur pasal tu . Pandai-pandai la pihak terbabit mengaburi mata rakyat asalkan dipandang baik :) Peace for government . Ngee .

Whatever people say about BERSIH , it's all done now . Tak kisah la siapa yang you sokong yang penting you tahu kebaikan yang you dapat . But still , for me politic suxx . All of that are really just a propaganda , conspiracy and lot of lies that never ever ends . Trust me :) Pssstt , yang penting undi itu rahsia okay !

Penat bebel dah . Smiley ni untuk you all :) Till then . ByeBye ♥

p/s : Just bagi pandangan I je pun . Jangan ada yang report then I kena tahan ISA pula nanti -.-" haihh

MV kali ni kena dengan tema jiwa I pasal isu ni :)

kiddozoey

Don't Be a Silent Reader Because You Have an Identity


5 comments:

Mun said...

hmm.. akak plak xsokong mana2 pihak..wlpun akak lebih berpihak pada kerajaan...

tapi yg buat akak xpuas hati ngan perhimpunan bersih ni..

>telah menyebabkan pintu rezeki org lain ditutup.. kasihan mereka yg berniaga..

buat ke2-2 pihak plak...

penyokong dan yg membangkang...

>perlu ke kita mengutuk mengeji orang yg kita xsuka tu? menggunakan kata2 kesat.. huhu..

:)

Unknown said...

haha.. mana-mana pun sama... pembangkang akan buat apa yang kerajaan buat jika mereka jadi kerajaan..

jom singgah sini
bukan mudah mendapatkan sesuatu

senyuman itu

darla carolina said...

@C.M.A : tu mmg betul ! tapi ade pro dan kontra nye dgn perhimpunan ni kan :)

@ketam : klaw yg tuh , kne tggu je ahh smpai dorang jd gov lakk :DD hee

boanONLY said...

wohh wohh ade name akuu .. ekekekkekee

darla carolina said...

@boan : HAHA sebab kaw org pertama yg request entry neyh :D ngeee